Norske gaming-initiativer giver ny inspiration
til forskning
I Norge anvender flere organisationer potentialer fra gamingverdenen i forhold til job og uddannelse. Nordmændene er nu også spydspidser med et nationalt kompetencecenter for gaming og en bacheloruddannelse i akademisk e-sport.
Under overskriften ”Gaming i læring og inkludering” deltog Charlotte Liebak Hansen og Safaa Mohamed Ali fra Væksthusets Forskningscenter i slutningen af november på en bemærkelsesværdig konference i Norge.
Konferencen satte fokus på, hvordan computerspil kan bruges som ressource i læringssituationer, og hvordan unges interesse for gaming og e-sport kan omformes til kompetencer i arbejdslivet.
På konferencen blev Charlotte og Safaa særligt optaget af to nye norske initiativer, som afprøver potentialerne i gaming og e-sport i forhold til unges inklusion i job, uddannelse og fritidsliv.
Nationalt kompetencecenter for gaming og e-sport oprettes i Norge
Til konferencen blev det afsløret, at et nyt Nationalt Kompetencecenter for Gaming og e-sport bliver en realitet grundet en stor privat donation.
Centret skal arbejde med vidensdeling, forskning og inspiration til, hvordan gaming og e-sport kan hjælpe unge ind i sociale fællesskaber. Der skal udvikles faglige ressourcer, indhold og forløb til uddannelsesinstitutioner, kommuner og erhvervsliv. Centret vil også være med til at nedbryde fordomme om gaming og udvikle værktøjer til organisationer, forældre og unge om gode vaner og “gaming i balance”.
Det er interessant, at Norge går forrest med et ressourcecenter, hvor de møder ungdommens stigende gamingforbrug med tilbud om øget mestring og udvikling snarere end løftede pegefingre og bekymring.
→ Hvis du er nysgerrig på det nye kompetencecenter, kan du læse om det her.
Norsk universitet udbyder bacheloruddannelse i Akademisk e-sport
På konferencen blev vi også bekendt med, at Universitetet i Agder udbyder en bacheloruddannelse i Akademisk e-sport.
Der er tale om et 3-årigt fuldtidsstudium, hvor de studerende lærer om de fysiologiske og psykologiske forhold, der har betydning for træning, præstation og restitution som e-sportsudøver. Studiet giver desuden viden om e-sportens historie, branchens rolle i samfundet, teknologi relateret til e-sport og meget mere.
Det er interessant, at universitetet ikke kun sigter mod at dygtiggøre de studerende i praktisk udførelse af e-sport, men også målretter uddannelsen til job inden for eksempelvis forretningsudvikling, teknologi, helbred og rehabilitering i e-sportsbranchen.
→ Hvis du vil vide mere om uddannelsen, så læs med her på Universitetet i Agders hjemmeside.
Vi følger udviklingen og skaber nye kontakter
I Væksthusets Forskningscenter forsker vi i gamingens potentialer på fremtidens arbejdsmarked. Vi er blevet stærkt inspireret af de nye indsigter og bevægelser, vi har oplevet i oplæggene på konferencen. Det er blevet tydeligt for os, at det er værd at skæve til Norge, hvis man interesserer sig for gamingaktiviteters potentiale til at inkludere mennesker i udsatte positioner i job, uddannelse og fritidsliv.
Vi holder os ajour med den nyeste viden på gamingområdet og følger derfor udviklingen af de norske initiativer. Deltagelsen på konferencen har samtidig udvidet vores netværk med spændende nye kontakter til videnspersoner i Norge, som vi forventer at kunne udveksle indsigter og erfaringer med i fremtiden.