At kommunikere "troen på jobchancen"

I dette tema ser vi nærmere på, hvordan beskæftigelsesmedarbejderne oplever, at de kan give udtryk for deres tro på borgernes jobchance i selve dialogen med borgerne.

Mange medarbejdere omtaler ”troen på jobchancen” som noget, de kan overføre til borgerne – som et budskab med afsender og modtager, eller som et slags brændstof, de kan tanke borgerne op med.

  • Hvilke overvejelser og strategier har medarbejderne, når de skal udtrykke deres “tro” over for borgerne?
  • Oplever medarbejderne at kunne videregive positive forventninger til borgerne, så borgerne selv tror mere på deres egne evner og muligheder?
  • Hvad betyder non-verbal kommunikation i samtalen? Hvad sker der for eksempel, hvis medarbejderen siger ét, men udstråler noget andet?
  • Hvordan kan medarbejderne med forskellige tilgange til borgeren åbne og lukke for en bestemt slags dialog?

Nogle deltagere har eksperimenteret med direkte at sige ’jeg tror på dig’, eller med at inddrage forskellige redskaber og virkemidler i samtalen med henblik på at understøtte ”troen på jobchancen”. Andre har sat fokus på samtalens set-up og deres forberedelse inden samtalen som et vigtigt element for at kunne styre dialogen med borgerne i en bestemt retning.

 

Borgerens udtryk påvirker også dialogen

I dialogen påvirkes medarbejderen også af borgerens udtryk og responser. I dette tema vil vi derfor også være nysgerrige på den rolle, som borgeren spiller i samtalerummet.

Ligesom vi ser nærmere på, hvad medarbejderen siger og spørger til i samtalen, vil vi også undersøge, hvad medarbejderen lytter efter, og hvilke udsagn fra borgeren, medarbejderen griber i samtalen og handler på.

Hvordan påvirker dialogen mellem de to samtaleparter medarbejderens forventninger til borgeren?

Publikationer i dette tema

Podcast

I denne podcast taler Helle Schøler Kjær fra NB-Beskæftigelse med Safia Hassani, der er jobkonsulent i Frederiksberg Jobcenter.

Safia Hassani fortæller om sine erfaringer med at sige sine positive forventninger til borgeren højt i samtalen med borgeren. Hun giver eksempler på ord og sætninger, hun har brugt, og fortæller om de reaktioner, hun har oplevet hos borgerne. Lyt med og få inspiration til italesættelse af troen på jobchancen.

Podcasten er den anden ud af 3, hvor Helle Schøler Kjær undersøger, hvordan beskæftigelsesmedarbejdere i praksis arbejder med ”troen på borgernes jobchance”, og hvilke udfordringer og dilemmaer de støder på.

Andre analysetemaer

Fra tro på jobchancen til forventninger og mindset
Medarbejdernes sprog og fortællinger om borgerne
Når forventninger udtrykkes og overføres i mødet med borgeren
Fornyet tro på borgerens jobchancer via kollegial sparring
Er overførslen af forventninger bundet til det fysiske møde?
At balancere sine forventninger til borgeren
Ulige forventninger på spil i samarbejdet med eksterne aktører
Sammenhængen mellem forventninger og handling i borgerens sag

Vil du vide mere?

Har du spørgsmål til projektet eller vores udgivelser, så kontakt os. Vi kommer også gerne ud og holder oplæg om vores forskningsresultater for medarbejdere og ledere i beskæftigelsesindsatsen.

Kontakt projektleder Anja Tønder, hvis du har spørgsmål eller er interesseret i et oplæg om resultaterne fra Projekt “Troen på borgernes jobchance”:

Anja Tønder, mobil 60 38 64 05, mail ant@vaeksthus.dk