Det kan lyde religiøst at tale om beskæftigelsesmedarbejderens “tro” som en virksom ingrediens i beskæftigelsesindsatsen.
I virkeligheden er det også mere præcist at tale om forventninger.
Forskning har påvist en direkte sammenhæng mellem den professionelles forventninger til borgeren og borgerens præstation i forhold til et givent mål. Men forventninger er et komplekst fænomen, og sammenhængen kan næppe reduceres til et simpelt årsag-virkningsforhold. Der er mange mellemregninger, som vi også må interessere os for, hvis vi ønsker at forstå, hvordan forventninger kan have så stor en påvirkningskraft.
I Projekt “Troen på borgernes jobchance” søger vi svar på spørgsmål som:
- Hvad former beskæftigelsesmedarbejderens forventninger til en konkret borger?
- Hvordan påvirker forventningerne medarbejderens interaktion med den borger?
- Hvordan bliver medarbejderen bevidst om sine forventninger og arbejder refleksivt med dem?
- Og er det muligt at “time og dosere” sine forventninger til en borger, så de bliver netop det vendepunkt, der igangsætter en positiv udvikling?
Forskningen i forventninger på forskellige velfærdsområder er omfattende. På beskæftigelsesområdet er den dog beskeden.
Vores ambition er at levere praksisnær og anvendelsesorienteret viden om betydningen af forventninger i beskæftigelsesindsatsen.