Debat om fremtidens
beskæftigelsesindsats
Selvom mennesker på mange måder er ens, er de også på mange måder forskellige. I et debatindlæg i NB Beskæftigelse slår Charlotte Liebak Hansen og Leif Tøfting Kongsgaard til lyd for et fremtidigt beskæftigelsessystem uden standardindsatser.
Hvad er beskæftigelsessystemets bedste indsats til ledige med komplekse problemer, som de alle skal tilbydes? Den indsats, som gennemsnitligt skaber størst effekter for målgruppen? Eller den indsats, som er skræddersyet til det enkelte menneske og dets situation?
Charlotte Liebak Hansen og Leif Kongsgaard fra Væksthusets Forskningscenter er ikke i tvivl:
”Vi misser et kæmpe potentiale, hvis vi bliver ved med at bygge lovgivning og styring op om standardindsatser, som giver gennemsnitseffekter. Det giver groft sagt middelmådige indsatser med middelmådige effekter.”
Sådan skriver de to i dag i et debatindlæg i NB Beskæftigelse.
Charlotte og Leif er stærke fortalere for, at fremtidens beskæftigelsesindsats gennemsyres af princippet om ”personalized services”. Det vil sige, at det er beskæftigelsesmedarbejderen (og ikke ministeren eller styrelsen), der i samspil med det enkelte menneske skal finde frem til bedst mulige indsats, der kan hjælpe vedkommende i job, i kontekst af de givne omstændigheder.
Her er forfatternes råd til politikerne:
- Drop forestillingen om en standardiseret bedste model, der virker for alle borgere.
- Fjern detailregulering, såsom X andel borgere skal modtage X standardindsats.
- Lad borgerne møde en ”personalized service”, når de træder ind i jobcentret.
- Bidrag til opbygning af beskæftigelsesfaglighed, herunder forskning og uddannelse på feltet.
Vil du læse endnu et bidrag fra Væksthuset til debatten om fremtidens beskæftigelsesindsats, så se også dette debatindlæg på Altinget.dk