Vigtigt at tro på fordele ved samarbejde på tværs af
systemgrænser
Hvad sker der, når beskæftigelsesmedarbejderen har høje forventninger til borgerens jobchancer, men lave forventninger til de samarbejdspartnere, som medarbejderen er afhængig af for at hjælpe borgeren? Ny analyse undersøger betydningen af forventninger i tværorganisatorisk samarbejde.
Nogle gange er 2 + 2 = 5. Andre gange giver det kun 3. Som leder eller medarbejder i beskæftigelsesindsatsen samarbejder du ofte med fagpersoner i andre dele af velfærdssystemet, og du har sikkert oplevet, at samarbejde på tværs af grænser både kan skabe synergieffekter og konflikter.
Når ledige borgeres problemer er komplekse og grænsekrydsende, er der brug for fagfolk med forskellige perspektiver til at forstå og løse dem. Men selvom borgernes problemer med lethed krydser lovgivningsmæssige, organisatoriske og faglige grænser, gør samarbejdet om problemløsningen ikke nødvendigvis det samme.
I en ny analyse fra Projekt ”Troen på borgernes jobchance” har vi set på betydningen af tillid og forventninger mellem jobcentret og deres samarbejdspartnere i for eksempel socialforvaltningen, sundhedssystemet eller hos eksterne leverandører.
Vi argumenterer for, at negative forventninger til samarbejdspartnere med anderledes målsætninger, mindset og metoder kan risikere at stå i vejen for et værdiskabende samarbejde, hvor borgeren hjælpes bedst muligt.
I analysen Tillidsbro eller tillidskløft? får du empiriske eksempler på omtaler og handlinger i relation til samarbejdspartnere, når samarbejdet opleves svært og skaber frustrationer. Du får også eksempler på faglige strategier til at imødekomme samarbejdsvanskeligheder. Blandt andet kigger vi nærmere på et aktionslæringsprojekt mellem et jobcenter og en lokal skole, som skabte interessant læring om jobcentermedarbejdernes kommunikation med og om skolen, og en ny grobund for et tillidsbaseret samarbejde.
Du finder den nye analyse her.