Gaming er guld
på et CV
Ny kortlægning viser, at computerspil og online gaming ikke blot er skadeligt tidsfordriv. Tværtimod kan det øge unges job- og uddannelsesmuligheder.
Du kender dem godt. Ledige unge, der sidder i mørke rum bag store computerskærme og gamer til langt ud på natten.
Måske tænker du, at deres chance for at få sig en uddannelse eller et godt job ville være meget større, hvis de sov om natten eller i det mindste brugte tid sammen med mennesker i den virkelige verden.
Men vidste du, at de unges gamingaktiviteter faktisk kan bane en reel vej til job og uddannelse?
Unge, der årligt bruger tusindvis af timer på at game, kan potentielt være i gang med:
- at opbygge faglige og personlige kompetencer, der kan omsættes til gode jobmuligheder
- at opbygge spilmæssige kompetencer, der kan bruges til at skabe indtjening og gøre det til en levevej at game
- at oparbejde mestringskompetencer, som er afgørende for, at den unge kan håndtere sin hverdag
- at tilegne sig sociale kompetencer
- at skabe et netværk, der er afgørende for den unges trivsel.
Vores nye undersøgelse Kan gaming bane vej til job og uddannelse? viser, at ovenstående sker for mange af de unge gamere. Undersøgelsen kortlægger eksisterende viden om gaming som redskab til at opnå job eller uddannelse. Den inddrager perspektiver fra både forskning i e-sport og digitale arbejdsmarkeder, fra erhvervslivet og fra de unge gamere selv.
Fra Counter-Strike til køligt overblik: Forsvaret oversætter gamerkompetencer
Undersøgelsen viser eksempler på virksomheder, som har rettet deres rekrutteringsstrategi direkte mod gamere. Forsvaret er et godt eksempel på en arbejdsplads, hvor gamerkompetencer defineres, tilpasses og udvikles til at matche udførelsen af konkrete arbejdsopgaver og jobfunktioner. De unge, der spiller konkurrence- og teamorienterede computerspil, har ofte et godt overblik, hurtig reaktionsevne og veludviklede samarbejdsevner. Det er færdigheder, som trænes i Forsvarets uddannelsesprogrammer, og som efterspørges hos eksempelvis piloter og flyveledere.
Signe fik venskaber og struktur på hverdagen via gaming-rutiner
Undersøgelsen viser, at gaming kan være med til at rykke den enkeltes liv i en positiv retning. Signe, som har deltaget i undersøgelsen, er en af de unge, hvis liv tidligere var præget af lav tro på egne evner, depression og manglende struktur i hverdagen. Gamingen var med til at sætte hendes hverdag i system og afklare, hvor mange timer om dagen hun kunne arbejde. I dag har hun fået nye venskaber, en fornyet tro på sig selv og en meningsfuld hverdag med blandt andet job og frivilligt arbejde. Signes fortælling er et eksempel på, at unge via gamingaktiviteter og online fællesskaber kan oparbejde centrale mestringsevner og udvide deres sociale netværk.
Gevinsterne ved gaming kommer ikke af sig selv
Når udsatte unge har et stort gamingforbrug, kræver det et fagligt stykke arbejde at få øje på eventuelle potentialer og oversætte gamerkompetencer til konkrete uddannelsesmuligheder eller jobfunktioner.
Undersøgelsen viser derfor også, at det er vigtigt at belyse eventuelle faldgruber ved at bruge gamingaktiviteter som veje til job eller uddannelse. Nogle unge kan have en problematisk gamingadfærd, der kan have fysiske og/eller psykosociale konsekvenser på sigt.
Undersøgelsen Kan gaming bane vej til job og uddannelse? er vores afsæt for at igangsætte ny forskning og blive endnu klogere på området. Vi har fået et solidt vidensgrundlag omkring potentialer og faldgruber, når vi kigger på ledige unges gamingforbrug og muligheden for at omsætte det til job eller uddannelse.
Du kan læse den nye undersøgelse her.