Kan man “game” sig til
et job?
Måske skal fremtidens beskæftigelsesmedarbejder have udvidet sit ordforråd til også at omfatte CS:GO, skins, Steam, discord, Twitch, wins, gaming communities, sign-on fees, affiliates og subscribers.
Det kan blive aktuelt, hvis det at game kan bruges som en vej for en ung arbejdsløs til at nå sit mål om uddannelse og job.
Mange unge bruger i dag meget tid på spil og gaming på nettet. Især unge drenge og mænd. Men kan det at game overhovedet bruges til noget? Eller er det bedre at trække den unge væk fra gamingverdenen?
Det vil vi gerne undersøge nærmere.
Formålet med projektet er at undersøge, hvorvidt unge, der bruger en stor del af deres tid på at game, kan udnytte denne interesse til at opnå et ordinært arbejde, blive bedre rustet til at starte på en uddannelse eller alternativt få mulighed for at tjene en supplerende indtægt.
Vi vil også kigge på, om gaming kan være gavnlig i forhold til at oparbejde mestringsevner, blive en del af et netværk og opnå større tro på egne evner. Delmål, som vi ved, øger job- og uddannelsessandsynligheden. Kan der ske transfer af de kompetencer, de unge opnår ved gaming, som kan anvendes i eksisterende uddannelser og jobs?
Vi vil naturligvis også have blik for potentielle negative effekter ved at understøtte den unge i gaming. Hvornår kan gaming blive et problem, og kan det forstærke nogle diagnoser, en ung måtte have?
Design og metode
Vi har nedsat et Advisory Board bestående af eksperter, der arbejder med gaming, læring, transfer af kompetencer og digitale arbejdsmarkeder. Boardet skal hjælpe os med at træffe gode beslutninger i forhold til forskningsdesign, ideudvikling og kvalitetssikring. Eksperterne repræsenterer følgende områder:
- Forskning i læring, e-learning og virtuelle praksisfællesskaber
- Psykologisk indsigt og praksiserfaring med rådgivning inden for esport/gaming
- Erfaring med en rekrutteringsstrategi, der går målrettet efter gamere til dele af virksomhedens funktioner, og som arbejder med transfer af kompetencer oparbejdet via gaming til uddannelser og jobs
- Forskning i unges arbejdsliv og arbejdsmiljø på nye digitale arbejdsmarkeder
- Gaming og psykisk helbred
- Praksiserfaring med unge med massivt gamingforbrug
- Forskning i computerspil og computerafhængighed
- Forskning i e-sportslinjer på folkeskoler, efterskoler mv.
- Gaming med erfaring i opbygning af onlinefællesskaber
Derudover skal der nedsættes et ungepanel af gamere, der skal være med til at give input til undersøgelsen, rådgive og vejlede eksempelvis i forhold til interviewguides til unge samt pege på relevante gamingmiljøer.
Projektet vil bestå af en række forskellige kvalitative og kvantitative undersøgelser.
Foreløbige forskningsspørgsmål:
- Hvordan kan gaming være adgangsgiver til jobs eller uddannelse?
- Er der i beskæftigelsesindsatsen blik for de nye muligheder, der ligger for indtjening og job inden for gamingområdet?
- Hvilke problemstillinger kan opstå, hvis der i beskæftigelsesindsatsen er åbenhed for, at et jobmål kan være fuldtids- eller deltidsgamer? Hvilke etiske og moralske spørgsmål kan melde sig, hvis beskæftigelsesindsatsen understøtter en ung med forskellige diagnoser i at blive fuldtids- eller deltidsgamer?
- Hvis nogle af de jobs og indtægtsmuligheder, som en gamer kan få, befinder sig i en skattemæssig gråzone, hvilke krav stiller det så til beskæftigelsesmedarbejderen?
- Kan det at understøtte en ung i at game være et virksomt redskab til at motivere den unge til et samarbejde, igangsætte og fastholde dem i uddannelse?
- Kan det at være i et gamingcommunity være et virksomt redskab til at styrke den unges hverdagsmestring, tro på sig selv, skabe sig en identitet, føle sig accepteret og værdsat mv.?
Kontaktinfo
Du er velkommen til at kontakte Safaa Mohamed Ali, hvis du vil høre mere om projektet. Kommentarer, gode ideer eller overvejelser om emnet modtages gerne.
Safaa Mohamed Ali, mobil 51 30 98 52, mail sma@vaeksthus.dk