Kan gaming bane vej til
job og uddannelse?
Denne undersøgelse kortlægger eksisterende viden om gaming som redskab til at opnå job eller uddannelse. Den inddrager perspektiver fra både forskning i e-sport og digitale arbejdsmarkeder, fra erhvervslivet og fra de unge gamere selv.
I undersøgelsen kan du læse, at der kan være potentialer i at betragte gaming som både en direkte og indirekte vej til beskæftigelse på fremtidens arbejdsmarked. Unge med et stort gamingforbug kan potentielt være i gang med at opbygge
- faglige kompetencer, der efterspørges i konkrete jobs eller uddannelser.
- spilmæssige kompetencer, der kan gøre gaming til en levevej.
- mestringskompetencer, der kan hjælpe den unge til at håndtere sin hverdag.
- sociale kompetencer og netværk, der kan give en fællesskabsfølelse og øge trivsel.
Vores afsøgning af forskningsområdet om gaming viser dog også, at det er vigtigt at få belyst eventuelle udfordringer ved at bruge gamingaktiviteter som veje til job eller uddannelse. Nogle unge kan have en problematisk gamingadfærd, der kan have fysiske og/eller psykosociale konsekvenser på sigt.
Denne indledende forundersøgelse er vores afsæt for at igangsætte ny forskning og blive endnu klogere på området. Den giver et solidt vidensgrundlag omkring potentialer og faldgruber ved at anvende gamingaktiviteter som adgangsgivere eller mellemstationer til job og uddannelse.
Kontaktoplysninger
Hvis du vil vide mere om undersøgelsen, kan du kontakte projektleder Safaa Mohamed Ali.
Safaa Mohamed Ali, mobil 51 30 98 52, mail sma@vaeksthus.dk
LINK TIL PUBLIKATION
Kan gaming bane vej til job og uddannelse?