Speciale på vej:
“Troen på jobchancen”
set fra borgerens synsvinkel
Hvordan oplever ledige borgere det, når medarbejderne i jobcentret tror på, at de kan komme i job? Og har medarbejdernes tro betydning for borgernes egen tro på, at det kan lykkes? Det undersøger tre specialestuderende fra Aalborg Universitet.
I Projekt ”Troen på borgernes jobchance” er vi i fuld gang med at skabe ny viden om, hvad ”troen på jobchancen” er for en størrelse, og hvordan den ser ud i praksis – set fra jobcentermedarbejdernes side af skrivebordet.
Sideløbende har tre specialestuderende fra kandidatuddannelsen i Socialt Arbejde på Aalborg Universitet sat sig for at undersøge fænomenet fra den anden side af skrivebordet, nemlig borgernes oplevelser med at føle sig ”troet på”. En af dem er Sofie Kirkegaard Nielsen, der er ansat som studentermedhjælper i forskningscentret.
De tre studerende vil undersøge, hvordan borgerne oplever, at de medarbejdere, de har kontakt til i jobcentret, tror på, at de kan komme i job eller uddannelse. Ligeledes vil de undersøge, hvordan jobcentermedarbejdernes tro på borgernes muligheder har indflydelse på borgernes egen tro på, at det vil lykkes.
”Er det Birthe, du mener?”
Det er ikke sådan lige at spørge borgerne om deres oplevelser med at føle sig ”troet på” af jobcentermedarbejderne. Begrebet er ikke nødvendigvis intuitivt forståeligt og skal derfor oversættes til noget, som er nemmere at forholde sig til end ”at tro på nogens jobchancer”. Specialegruppen har lagt et stort forarbejde i at teste spørgsmålsformuleringer via pilotinterviews med målgruppen, for at sikre at borgerne taler om det, som gruppen ønsker at undersøge.
I den proces er det blevet tydeligt, at det ikke er givet for borgerne, hvem intervieweren taler om, når de bliver spurgt til deres oplevelser med jobcentermedarbejderne. Borgerne har til tider mange professionelle relationer på jobcentret – eksempelvis både en sagsbehandler, en virksomhedskonsulent og en mentor. Og borgerne kan være i tvivl om, hvilken funktion en konkret fagperson har. De kender medarbejderens navn, men ikke altid medarbejderens funktion og rolle i deres samarbejde.
Et typisk opklarende spørgsmål fra borgeren er derfor: ”Er det Birthe, du mener?”
Hvornår har jobcentermedarbejderens ”tro” betydning for borgeren?
De tre studerende har netop afsluttet deres dataindsamling, som består af dybdegående interviews med 7 borgere og en opfølgende spørgeskemaundersøgelse blandt 50 borgere.
Et af de temaer, som gruppen har fået øje på og vil undersøge nærmere, er, om borgerne tillægger medarbejderens ”tro” forskellig betydning, afhængig af hvilken relation borgeren har til medarbejderen – herunder hvor hyppig kontakt de to har. Er der eksempelvis forskel på, om ”troen” kommer fra en mentor, som borgeren taler med ugentligt, eller fra en sagsbehandler, som borgeren kun ser hver tredje måned?
Et andet spørgsmål, som gruppen søger svar på, er, om betydningen af ”troen” også afhænger af, hvor stor en rolle jobcentret spiller i borgerens liv i forhold til andre personer i borgerens netværk. Borgerens private omgangskreds samt øvrige fagpersoner i borgerens liv kan have stor indflydelse på borgerens tiltro til egne evner og muligheder. Hvordan spiller jobcentermedarbejdernes ”tro” ind som en brik i en større sammenhæng?
De tre studerende vil i løbet af de næste par måneder forfølge disse (og flere andre) temaer i deres analyse af interviews og spørgeskemabesvarelser. Specialet forventes færdigt i slutningen af maj 2021.
Hvis du vil vide mere om projektet, er du velkommen til at kontakte specialegruppen:
Sofie Kirkegaard Nielsen, 30 60 01 68, skn@vaeksthus.dk
Laura Bundgaard Bay, 30 26 88 83, baylaura15@gmail.com
Mathilde Thea Lund Schmidt, 61 26 42 71, Mathilde-s@live.dk