Lær at lytte,
spørge og fortælle
på en ny måde
Få to nye værktøjer til din beskæftigelsesfaglige redskabskasse. Med dem træner du dig selv og dine kolleger i at huske på sprogets betydning, når I drøfter borgersager med hinanden.
Er du praktiker i beskæftigelsesindsatsen og ønsker at arbejde mere fokuseret med dit eget og kollegernes sprogbrug og fortællinger om borgerne? Så kan du nu få inspiration fra Projekt ”Troen på borgernes jobchance” i form af to værktøjer, der guider til at bruge narrative greb i sparring og sagsdrøftelser.
Formålet med de to værktøjer er at rette fokus mod måden, beskæftigelsesmedarbejdere fortæller om borgernes problemer til hinanden i forbindelse med sparring eller overlevering af borgersager. Ved at rette søgelyset mod de professionelles fortællinger om borgerne, får vi øje på, hvor stor en rolle sprogbrug og fortællinger spiller for opfattelsen af en given situation og forventningerne til borgerens formåen på arbejdsmarkedet.
Værktøjerne tager afsæt i den narrative analyse Jeg er glad for, at I andre [ikke] ser det samme som mig, som vi udgav i november 2021. Fik du ikke læst den, kan du hente den her på vores ”troen på-website”.
Det første værktøj er et ”narrativt kit”, der guider til at bruge narrative greb i forbindelse med faglige drøftelser af borgersager. Som medarbejder kan du bruge disse greb til at udvide en fastlåst fortælling om en borger. Ved at lede efter nye fortællinger, tilbyde flere nuancer og udfordre spinkle konklusioner er du med til at finde nye handlemuligheder i sagen.
Kittet giver konkrete bud på,
1. hvad du kan lytte efter, når din kollega fortæller om en borger
2. nysgerrige og uærbødige spørgsmål, du kan stille til din kollega for at udvide hans/hendes fortælling
3. opmærksomhedspunkter, du kan bruge i din forberedelse, når du selv skal sammensætte en fortælling om et problemmættet borgerforløb.
Klik på billedet for at downloade værktøjet.
Det andet værktøj er en gruppe-øvelse, der kan bruges af praktikere, der ønsker hands-on erfaring med at dekonstruere en fortælling om en borger og genforfatte den til et nyt og mere mulighedsskabende narrativ.
Øvelsen tager afsæt i en udskrift af en samtale mellem to sagsbehandlere om en borger. Ved at klippe samtalen i mindre stykker dekonstruerer deltagerne i bogstavelig forstand samtalen. Herefter er opgaven at genforfatte samtalen ved at sætte tekststykkerne sammen på en ny måde.
Øvelsen lader deltagerne reflektere over, hvordan afsenderens ordvalg skaber forventninger hos modtageren af en fortælling. Ligeledes må deltagerne tænke over betydningen af indledning og afslutning af en fortælling samt vægtningen mellem borgerens ressourcer og barrierer.
Klik på billedet for at downloade værktøjet.
Hjælp os med at afprøve værktøjerne!
Ét er at udvikle værktøjer til praktikere og stille dem til rådighed. Noget andet er, om værktøjerne faktisk er meningsfulde og direkte anvendelige for de praktikere, der søger konkret hjælp og inspiration.
Vi har brug for din feedback. Du kan hjælpe os ved at afprøve et eller begge værktøjer og give os din uforbeholdne mening om deres anvendelighed i netop dit arbejde. På den måde bidrager du til, at resultaterne fra vores forskningsprojekt bliver omsat til materiale af højeste kvalitet, der medvirker til øget refleksion over rollen som beskæftigelsesfaglig medarbejder.
Send din feedback til projekt- og forskningskonsulent Lea Egemose Graae, lg@vaeksthus.dk.