Vejen fra gaming til job
er kortere, end du tror
I den norske beskæftigelsesindsats eksperimenterer de med at oversætte gamingkompetencer i opkvalificeringsforløb for ledige. Lad os komme i gang med at undersøge, hvordan gaming kan blive en ressource på danske unges vej mod job!
Hvad sker der, når ledige unge gamere får sat deres gamingaktiviteter i et nyt lys, og deres interesse for computerspil bliver anset som en ressource, der kan hjælpe dem ud i arbejdslivet?
Svaret på netop det spørgsmål er vi stærkt opsatte på at finde. Derfor er vi godt i gang med at kortlægge viden på gamingområdet, finde inspiration og skabe basis for igangsættelse af forsøgsprojekter.
Senest har vi været i Norge og fået ny inspiration fra spændende forsøg, hvor beskæftigelsesindsatsen tager afsæt i de unges interesse og erfaring med gaming og e-sport. Den inspiration håber vi med hjælp fra interessenter at kunne omsætte til nye udviklingsprojekter i Danmark.
Norske erfaringer, vi kan bygge videre på
Norske NAV (svarende til de danske jobcentre) er allerede i gang med at udvikle indsatser, der anvender gamingkompetencer som veje mod job. De er med i forskellige lokale udviklingsprojekter, som tager udgangspunkt i de unges gaminginteresse.
NAV samarbejder for eksempel med organisationen JobLoop, der har opkvalificeringsforløbet Kodehode. Her kombinerer de teoretisk og praktisk læring med arbejdstræning inden for digitale fagområder som IT, design og programmering. De unge får på den måde kundskaber, som er nemme at omsætte til jobs inden for tech-branchen, for eksempel app-udvikling, spiludvikling og cypersecurity.
Ideen til projektet opstod på grund af en stor efterspørgsel på arbejdskraft med digitale kompetencer, samtidig med at en stor gruppe unge med interesse for gaming stod uden for arbejdsmarkedet. Netop denne gruppe havde et godt afsæt for at videreudvikle deres fritidsinteresse til brugbare kompetencer, og erfaringen viste, at ”vejen fra gaming til job er kortere, end man tror”.
JobLoop har også et andet tilbud til unge uden uddannelse, hvor de arbejder med spilbaseret læring. Undervisningen tager afsæt i de unges motivation for at spille computerspil, som anvendes til at nå læringsmål i skolefag som norsk, matematik, samfundsfag og engelsk. Lærerne arbejder spilbaseret med “levels” og positive mestringsoplevelser. Den tilgang responderer de unge positivt på, da den er genkendelig fra gamingverdenen.
Brug for et tredelt oversættelsesarbejde
De norske erfaringer tyder på, at beskæftigelsesindsatsen kan nå nogle af de ledige unge, som vi i dag har svært ved at hjælpe i job og uddannelse, ved at se anderledes på deres gamingaktiviteter. I vores eget forskningsprojekt om gaming har vi også set, at der er potentialer for aktivt at anvende gamingaktiviteter som en ressource på vejen til job eller uddannelse.
Erfaringerne viser dog også, at der er brug for fagpersoner, der kan oversætte fra gamingaktiviteter til brugbare kompetencer på arbejdsmarkedet. Både de ledige unge, beskæftigelsesmedarbejdere og virksomheder har behov for hjælp til at få øje på den lige linje mellem gaminginteresse og jobpotentiale:
-
- De unge har svært ved selv at sætte ord på de kompetencer og færdigheder, de opnår ved at game. Mange har langvarigt ”udenforskab” og få succesoplevelser med sig. De har behov for hjælp til at kunne formulere, hvad de er gode til.
- Beskæftigelsesmedarbejderne har svært ved at spørge ind og fremkalde gamerkompetencer hos unge, der bruger meget tid på computerspil. De mangler viden om potentialerne i gaming. Nogle har desuden et negativt syn på gaming som ”tidsspilde”, der skal skrues ned – og ikke op – for.
- Virksomhederne mangler også viden om, hvilke faglige kompetencer og sociale færdigheder der potentielt kan erhverves via forskellige computerspil. De skal støttes til at rette fokus på konkrete kompetencer og til at formulere stillingsopslag anderledes, så de rammer et bredere felt af potentielle ansøgere.
Vi står klar til at indgå i nye udviklingsprojekter!
I vores forskningsprojekt er vi nysgerrige på, hvordan oversættelsesarbejdet bedst kan foregå i praksis i den danske beskæftigelsesindsats. Der er brug for en eksperimenterende tilgang, hvor nye tiltag prøves af, og resultaterne opsamles til læring og videre udvikling.
Flere kommuner og lokale aktører er allerede optaget af de første erfaringer og potentialerne på området og er derfor gået i gang med at afprøve nye tiltag. Vi står klar til at deltage i udvikling af og vidensopsamling fra forsøgsprojekter.
Kontakt os gerne, hvis du er interesseret i et muligt udviklingssamarbejde, eller hvis du vil høre mere om fundene i vores forskningsprojekt om gaming:
Projektleder Safaa Mohamed Ali, mobil 51 30 98 52, mail sma@vaeksthus.dk